تقسیم بندی بازار(market segment) چیست؟

چیست؟

بخش‌بندی بازار یک اصطلاح بازاریابی است که به جمع‌آوری خریداران احتمالی در گروه‌ها یا بخش‌هایی با نیازهای مشترک اشاره دارد که به طور مشابه به یک اقدام بازاریابی پاسخ می‌دهند.

بخش‌بندی بازار به دنبال شناسایی گروه‌های هدف مصرف‌کنندگان است تا محصولات و برندسازی را به گونه‌ای طراحی کنند که برای گروه جذاب باشد.بازارها را می توان به روش های مختلفی مانند جغرافیایی، جمعیتی یا رفتاری تقسیم بندی کرد.

شرکت ها می توانند بازارها را به چند روش تقسیم بندی کنند:

جغرافیایی:

از نظر جغرافیایی بر اساس منطقه یا بر اساس سن، جنسیت، اندازه خانواده، درآمد یا چرخه زندگی

از آنجایی که مشتریان بالقوه نیازها، ترجیحات و علایقی دارند که بر اساس جغرافیای آنها متفاوت است، درک اقلیم و مناطق جغرافیایی گروه های مشتریان می تواند به تعیین محل فروش و تبلیغ و همچنین محل گسترش کسب و کار کمک کند.

روانشناختی:

از نظر روانشناختی بر اساس طبقه اجتماعی، سبک زندگی یا شخصیت رفتاری تقسیم بندی می‌شود

به طور مثال یک تولید کننده کفش ورزشی ممکن است چندین بخش از بازار را دربر بگیرد که شامل ورزشکاران حرفه ای، ورزشکاران، خانم ها و آقایان میانسالی می شود که خواهان کیفیت و راحتی در کفش خود هستند.

تقسیم بندی رفتاری:

تقسیم بندی رفتاری بازارها را بر اساس رفتارها و الگوهای تصمیم گیری مانند خرید، مصرف، سبک زندگی و استفاده تقسیم می کند. به عنوان مثال، خریداران جوانتر ممکن است تمایل به خرید شستشوی بدن بطری داشته باشند، در حالی که گروه های مصرف کننده مسن تر ممکن است به سمت صابون متمایل شوند. تقسیم‌بندی بازارها بر اساس رفتارهای خرید، بازاریابان را قادر می‌سازد تا رویکرد هدفمندتری را توسعه دهند، زیرا می‌توانید بر آنچه می‌دانید تمرکز کنید و در نتیجه احتمال خرید بیشتری دارید.

تقسیم بندی جمعیت شناختی:

شبیه به تقسیم بندی جمعیتی است، با این تفاوت که جمعیت شناسی به افراد نگاه می کند در حالی که شرکت ها به سازمان ها نگاه می کنند. تقسیم بندی جمعیت شناختی مواردی مانند اندازه شرکت، تعداد کارکنان را در نظر می گیرد و نشان می دهد که چگونه پرداختن به یک کسب و کار کوچک با پرداختن به یک شرکت شرکتی متفاوت است. 

مزایای تقسیم بندی بازار:

بر اساس مطالعه ی انجام شده، ۸۱ درصد از مدیران دریافتند که تقسیم بندی برای افزایش سود بسیار مهم است. 

از مزایای دیگر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

جذب مشتریان مناسب: تقسیم‌بندی بازار به شما کمک می‌کند پیام‌هایی هدفمند، واضح و مستقیم ایجاد کنید تا به راحتی بتوانید مخاطب هدف خود را جذب کنید.

سود افزایش یافته: مشتریان مختلف درآمدهای متفاوتی دارند. قیمت ها را می توان با توجه به اینکه چقدر مایل به خرج کردن هستند تعیین کرد.

توسعه محصول: شما قادر خواهید بود با توجه به نیازهای مشتریان خود طراحی کنید و محصولات مختلفی را توسعه دهید که به حوزه های مختلف مشتری شما پاسخ می دهد.

پیام‌های بازاریابی قوی‌تر: می‌توانید مستقیماً با گروه خاصی از مردم به روش‌هایی که می‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند صحبت کنید، چراکه ویژگی‌ها، خواسته‌ها و نیازهای آنها را درک می‌کنید.

تبلیغات دیجیتالی هدفمند: تقسیم‌بندی بازار به شما کمک می‌کند ویژگی‌های مخاطب خود را درک و تعریف کنید، بنابراین می‌توانید تلاش‌های بازاریابی خود را به سنین، مکان‌ها، عادات خرید، علایق و غیره هدایت کنید.

 توسعه استراتژی‌های بازاریابی مؤثر: شناخت مخاطبان هدف به شما این امکان را می‌دهد که در مورد روش‌ها، تاکتیک‌ها و راه‌حل‌هایی که بیشتر پاسخگو هستند، شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *