تبلیغات در ایران؛از گذشته تا به امروز

بستر های تبلیغاتی در قدیم

تبلیغ،مقوله‌ای نیست که چندان جدید باشد و مربوط به سال‌های اخیر گردد؛ بلکه ریشه در زندگی اجتماعی انسانها دارد.

آنچه ما تحت عنوان تبلیغات نو و جدید می‌شناسیم، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در کشور ایالات متحده دارد.

تبلیغات به شکل تدریجی مانند بسیاری از رسوم دیگر وارد تجارت و کسب شد و رفته‌رفته توسعه یافت زیرا لزوم آن احساس می‌شد.

تبلیغات در زمان قدیم در مقایسه با تبلیغات امروزی ساده تر بود.

تبلیغات ماشین فیات در گذشته

تبلیغات در جهان:

به طور کلی برای تبلیغات اعم از سیاسی یا تجاری می توان سه دوره تاریخی قبل از انقلاب گوتنبرگ و اختراع و تکمیل ماشین چاپ در سال ۱۴۵۰ را در نظر گرفت.

تبلیغات در ایران:

تاریخچه نام گذاری:

در ابتدا اعلانها و اشتهارنامه که مورد قبول همه قرار نگرفته بود.در سال ۱۳۱۴ کلمه آگاهی جایگزین اعلان شد اما رییس وقت اداره کل شهربانی طی نامه ای از ریاست وزرا درخواست کرد که چون کلمه آگاهی برای تأمینات اداره کل شهربانی تعیین شده است به تمام وزارتخانه ها و دوایر دولتی دستور صادر شود که از به کار بردن کلمه آگاهی به جای اعلان خودداری نمایند، به همین دلیل آگهی جای آگاهی را گرفت.

تبلیغات بانک ملی در گذشته

در ایران تا قبل از شروع صنعت چاپ ارتباطات ‏شفاهی مانند سایر کشورهای دیگر باستان علایم تجاری، دیوار نوشته‌ها و جارچیها مهمترین شیوه های ‏پیام‌رسانی و آگهی به شمار می روند.

یک نوع تبلیغ در گذشته که در سطح شهر ها انجام می شد توسط جارچیان بود

وظیفه اطلاع رسانی به مردم را انجام می دادند، آنان اخبار مهم و وقایع مورد علاقه مردم را انتشار و بابت آن دست مزد می گرفتند.

اما با ورود دستگاه چاپ به ایران ‏آگهی های تجاری نیز به نشریات راه یافتند.و با افتتاح اولین روزنامه در سال ۱۲۶۷ شمسی به نام وقایع اتفاقیه تبلیغات در سطح کشوری منتشر شد.

اولین روزنامه ایران

یکی از روش های تبلیغ برای هنرمندان،قرار دادن علامت های مخصوص بر روی آثار خود بود.

همین کار باعث مشهور شدن آن هنرمند در سطح شهر می شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *