مزایا و معایب سلبریتی برندینگ چیست؟

سلبریتی برندیگ یکی دیگر از انواع بازاریابی است که در آن از چهره افراد مشهور استفاده میشود.

این نوع بازاریابی تاثیر بسیاری در مشهور شدن برند و همچنین افزایش فروش دارد.

سلبریتی برندیگ تنها برای شرکت ها نمی‌باشد بلکه میتوانند برای افزایش آگاهی اجتماعی و یا موسسات خیریه باشند.

تاریخچه استفاده از سلبریتی برندینگ:

در دهه ۱۷۰۰ میلادی، Wedgwood، از تولید کنندگان ظروف چینی، از تأییدیه های سلطنتی به عنوان یک ابزار بازاریابی برای نشان دادن ارزش در شرکت و تبلیغ محصول خود استفاده می کردند.

در اواخر دهه ۱۸۰۰، کارت های تجاری معرفی شدند، کارتی با تصویر یک فرد مشهور و توضیحات محصول به مشتری داده می شد .

به طور مثال شرکت‌های سیگار کارت‌های بیسبال را به عنوان بخشی از طرح وفاداری مشتری اهدا کردند و افزایش تقاضا برای خرید سیگار به منظور جمع‌آوری مجموعه‌های کامل بازیکنان بیسبال مورد توجه بازاریابان قرار گرفت.

 

استفاده از چهره سلبریتی ها در دهه ۱۹۳۰ بیشتر به سمت ورزشکارانی بود و تا سال ۱۹۸۹، ۷۵ درصد از تمام محصولات مرتبط با ورزش از چهره ورزشکاران استفاده می‌شد.

در دهه ۱۹۸۰، شرکت‌ها شروع به تولید محصولات در اطراف افراد مشهور کردند، برای مثال نایکی با استفاده از مایکل جردن با قرار داد ۴۰ میلیون دلار برای ارتقای نام تجاری خود استفاده کرد.

ویژگی افراد مناسب برای تبلیغات:

افراد مشهور دارای ویژگی هایی مانند جذابیت، تخصص، قابل اعتماد بودن و دوست داشتنی بودن هستند، که در نتیجه تصاویر مثبتی برای آن محصول یا نام تجاری ایجاد می کنند.

مزایای استفاده از سلبریتی برندینگ:

تایید افراد مشهور می تواند ارزش ویژه برند را ایجاد کند و همچنین به عنوان یک استراتژی تبلیغاتی، با استفاده از وضعیت و تصویر افراد مشهور، برای ارتقای شناخت، یادآوری و تمایز یک برند استفاده می‌شوداین به مشتریان کمک می کند تا تبلیغات را به خاطر بسپارند

معایب استفاده از سلبریتی برندینگ:

از معایب سلبریتی برندینگ میتوان به این موضوع اشاره کرد که گاهی اوقات فرد مشهور درگیر حاشیه های مختلفی از جمله مواد مخدر، الکل و یا حتی جرم و جنایت می‌شوند که میتوانند بر برند تاثیر منفی بگذارند، بنابراین بر فروش        محصولات برند تأثیر منفی نیز می‌گذارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *