آمیخته بازاریابی و یا p4 بازاریابی چیست؟

آمیخته بازاریابی

آمیخته بازاریابی و یا همان ۴p بازاریابی یکی از اصول پایه و اساسی در این علم است.

آمیخته بازاریابی توسط نیل بردن در سال ۱۹۶۴ مطرح شد.

زمانی که یک کسب و کار بخواهد در فروش موفق باشد حتما باید این قوانین را رعایت کند.

آمیخته بازاریابی شامل چه مواردی می شود؟

  •  Product
  • Price
  • Place
  • Promotion

 

  •  Product و یا محصول:

محصولات شامل دو دسته میشوند که میتوان هر کدام را به طور اختصار توضیح دهیم؛

محصولات مصرفی:محصولاتی که به طور مستقیم به مصرف کننده اصلی فروخته می شود که به آن B2Cنیز می گویند.

محصولات صنعتی:فروش این محصولات به واسطه انجام می شود کسب‌وکارهای فعال در این حوزه ()B2B هستند.

  • price و یا قیمت گذاری:

قیمت دومین معیار برای بازاریابی است.دو نوع سیاست در قیمت گذاری وجود دارد.

قیمت ثابت:با توجه به محصول و وضعیت بازار میتوانید محصولتان را در درمدت محدود قیمت ثابت نگه دارید

قیمت متغیر:با توجه به شرایط بازار،قیمت  کالاها تغییر می کنند.این سیاست قیمت‌گذاری مخصوصاً در محصولاتی که از جنس خدمات هستند، بیشتر استفاده می‌شود.

آمیخته بازاریابی

  • Promotion و یا پیشبرد فروش یا ترویج فروش:

برای ترویج فروش ۵ روش وجود دارد که متناسب با استراتژی فروش و بودجه مورد نظر میتوان روش های مختلف را انتخاب کرد

  • تبلیغات
  • روابط عمومی و حمایت مالی در مسابقات و جشنواره‌ها
  • فروش شخصی و بازاریابی مستقیم
  • تخفیف در فروش

 

  • place و یا مکان:

شامل سه قسمت توزیع،عمده فروشی،خرده فروشی می شود.شما باید کاملا از مخاطب هدفتان و همچنین محصولات شما بیشتر در چه مکان هایی نیاز است.

اما امروزه میتوان به ۴c نیز اشاره کرد.

  • ارزش مشتری یا مصرف‌کننده (customer/consumer value)
  • هزینه (cost) از دیدگاه مشتری
  • Communication (تعامل) 
  • Convenience (راحتی در استفاده از خدمات یا محصولات) 

 

برای مشاوره در فروش و تبلیغات تلگرام و اینستاگرام با کارشناسان ما در ارتباط باشید

      با ما تاپ باشید”آژانس دیجیتال مارکتینگ باماتاپ

یک دیدگاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *