آمیخته بازاریابی و یا همان ۴p بازاریابی یکی از اصول پایه و اساسی در این علم است.
آمیخته بازاریابی توسط نیل بردن در سال ۱۹۶۴ مطرح شد.
زمانی که یک کسب و کار بخواهد در فروش موفق باشد حتما باید این قوانین را رعایت کند.
آمیخته بازاریابی شامل چه مواردی می شود؟
- Product
- Price
- Place
- Promotion
- Product و یا محصول:
محصولات شامل دو دسته میشوند که میتوان هر کدام را به طور اختصار توضیح دهیم؛
محصولات مصرفی:محصولاتی که به طور مستقیم به مصرف کننده اصلی فروخته می شود که به آن B2Cنیز می گویند.
محصولات صنعتی:فروش این محصولات به واسطه انجام می شود کسبوکارهای فعال در این حوزه ()B2B هستند.
- price و یا قیمت گذاری:
قیمت دومین معیار برای بازاریابی است.دو نوع سیاست در قیمت گذاری وجود دارد.
قیمت ثابت:با توجه به محصول و وضعیت بازار میتوانید محصولتان را در درمدت محدود قیمت ثابت نگه دارید
قیمت متغیر:با توجه به شرایط بازار،قیمت کالاها تغییر می کنند.این سیاست قیمتگذاری مخصوصاً در محصولاتی که از جنس خدمات هستند، بیشتر استفاده میشود.
- Promotion و یا پیشبرد فروش یا ترویج فروش:
برای ترویج فروش ۵ روش وجود دارد که متناسب با استراتژی فروش و بودجه مورد نظر میتوان روش های مختلف را انتخاب کرد
- تبلیغات
- روابط عمومی و حمایت مالی در مسابقات و جشنوارهها
- فروش شخصی و بازاریابی مستقیم
- تخفیف در فروش
- place و یا مکان:
شامل سه قسمت توزیع،عمده فروشی،خرده فروشی می شود.شما باید کاملا از مخاطب هدفتان و همچنین محصولات شما بیشتر در چه مکان هایی نیاز است.
اما امروزه میتوان به ۴c نیز اشاره کرد.
- ارزش مشتری یا مصرفکننده (customer/consumer value)
- هزینه (cost) از دیدگاه مشتری
- Communication (تعامل)
- Convenience (راحتی در استفاده از خدمات یا محصولات)
برای مشاوره در فروش و تبلیغات تلگرام و اینستاگرام با کارشناسان ما در ارتباط باشید
با ما تاپ باشید”آژانس دیجیتال مارکتینگ باماتاپ“
- برچسب ها:
- بازاریابی
یک دیدگاه :