پرسونا(persona) چیست؟

تصویر فردی با مشخصات

واژه پرسونا در بسیاری از کسب و کار ها کاربرد مشابهی دارد.

پرسونا چیست؟

پرسونا به این صورت است که شما(صاحب برند) مخاطب هدف خود را به یک فرد آشنا(دوست،همسایه،همکار و…) تشبیه می کنید.

حال شما به راحتی میتوانید نیاز ها و علایق آن فرد را بشناسید.

معنای پرسونا:

“مفهوم واژه پرسونا در مکتب روان شناسی تحلیلی ارائه شده توسط روان شناس سوئیسی کارل گوستاو یونگ عبارت است از آن چهرۀ اجتماعی که فرد به دنیای بیرون ارائه می کند. به گفته یونگ: «نوعی ماسک دست ساز٬ که فرد برای ایجاد نهایت تأثیرگذاری بر دیگران٬ و همین طور برای پنهان کردن ماهیت حقیقی خود٬ از خود ابداع می کند.منبع:آبادیس

مزایای پرسونا:

پرسونای مخاطب به کسب و کار شما کمک میکند تا درک بهتری از مشتریان خود و نیازهایشان داشته باشند. راه‌های سریع و ارزان برای بهبود محصول و خدمات را شناسایی کنند و مشتری‌ها را راضی کنند.

انواع پرسونا:

۴نوع می‌باشد.

  • پرسونای خریدار:

شخصیت خریدار یک شخصیت نیمه تخیلی است که مشتری ایده آل شما را نشان می دهد.

ایجاد آن مستلزم کار دقیقی است که شامل تحقیقات بازار، داده‌های مشتری که قبلاً دارید و حتی برخی فرضیات را شامل می‌شود

  • پرسونای کاربر:

 پرسونای کاربر پروفایلی از افراد خیالی است که پایگاه مشتری اصلی یک کسب و کار را منعکس می کند. شخصیت های کاربر به گونه ای نوشته می شوند که گویی آن فرد واقعی است، اما در عین حال، ویژگی های مشترک را در میان گروهی از افراد منعکس می کند. آنها نیمه تخیلی هستند، زیرا آنها یک فرد خاص نیستند، اما ویژگی های آنها باید از مشاهده کاربران دنیای واقعی جمع آوری شود.

  • شخصیت‌های اولیه:

توصیفی از کاربران و مخاطبان هدف یک محصول بر اساس مفروضات ذینفعان است.فرآیند ایجاد یک پروتوپرسونا به تیم کمک می کند واژگان مشترکی را برای توصیف کاربرانی که برای آنها نرم افزار طراحی و توسعه می دهند بسازند.

  • طیف‌های پرسونا:

 طیف پرسونا برای درک عدم تطابق و انگیزه های مرتبط در طیفی از سناریوهای دائمی، موقت و موقعیتی استفاده می کنیم. این یک ابزار سریع برای کمک به تقویت همدلی و نشان دادن چگونگی مقیاس یک راه حل برای مخاطبان گسترده تر است.

چند نکته مهم!

از افراد خارج از تیم طراحی خودتان هم کمک بگیرید. اگر به خودتان یا تیم کوچکتان در شرکت بسنده کنید، طبیعتا پرسوناهای تعریف شده محدود به افراد داخل تیم خواهد بود.

پرسونا باید با هر گونه اطلاعات یا تحلیل جدیدی که در طول پروژه به دست می آید به روز شود.

یک پرسونا برای همه محصولات، خدمات و پروژه‌ها مناسب نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *