تعریف منحنی تجربه+مزایا و معایب

منحنی تجربه چیست؟

منحنی تجربه که توسط گروه مشاوره بوستون معرفی شده است، مفهومی است که بیان می کند که یک رابطه ثابت بین مقدار تولید تجمعی یک شرکت و هزینه تولید وجود دارد. این مفهوم حاکی از آن است که هر چه یک شرکت در تولید یک محصول خاص تجربه بیشتری داشته باشد، هزینه تولید آن کمتر است.

تاریخچه منحنی تجربه:

مفهوم منحنی تجربه برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ و هنگام تجزیه و تحلیل رفتار هزینه در شرکت ها معرفی شد.

آنها دریافتند که هزینه تولید با ارزش افزوده به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد هر بار که تولید دو برابر می شد کاهش می یابد.

مزیت منحنی تجربه:

 به دلیل کاهش هزینه های تولید شرکت، نسبت به رقبا از مزیت های هزینه برخوردار است و می تواند با تعیین قیمت پایین، استراتژی قیمت گذاری نفوذی را برای جذب مشتریان بیشتر برای خرید محصولات خود ایجاد کند.

از دیگر استراتژی های مورد استفاده برای افزایش سهم بازار می توان به افزایش سرمایه گذاری در بازاریابی، ظرفیت تولید، استخدام پرسنل فروش بیشتر و غیره اشاره کرد.

معایب منحنی تجربه:

جنبه منفی آن که گاهی اوقات اتفاق می‌افتد، زمانی است که رقبا استراتژی شما را کشف کرده اند و کاهش هزینه‌ها را بدون سرمایه‌گذاری کلان برای کسب تجربه تکرار کنند. منحنی تجربه همچنین می تواند با معرفی فناوری های جدید به پایان برسد و شرکت باید منحنی جدیدی ایجاد کند. باید فرآیندهای خود را با جایگزینی منحنی تجربه قدیمی با منحنی جدید ارتقا دهد که به آن اجازه می دهد مزیت رقابتی خود را حفظ کند.

سه منبع برای اثر منحنی تجربه :

  1. یادگیری (افزایش کارایی کار که عمدتاً از تمرین ناشی می شود)
  2. بهبودهای تکنولوژیکی (شامل نوآوری در فرآیند، تغییرات ترکیب منابع و استانداردسازی محصول)
  3. صرفه جویی در مقیاس (افزایش کارایی به دلیل اندازه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *