استراتژی برندینگ چیست؟

استراتژی برندینگ چیست؟

استراتژی برندینگ و یا همان نقشه راه برای توسعه و رشد برند در طولانی مدت، که کسب و کار ها و یا برند ها می‌توانند آنرا انجام دهند تا نام برند و همچنین محصولاتشان در ذهن مخاطبان ثبت شود، با این روش می‌توانند مخاطبان بیشتری را جذب کنند و فروششان را افزایش دهند.

یکی از بزرگ ترین تصورات اشتباه درباره برندینگ و استراتژی این است که همه تصور می‌کنند برند ها فقط محصول، لوگو، وب سایت یا نام برند است اما اینگونه نیست، در ادامه مقاله به طور کامل بیان می‌کنیم که استراتژی برندینگ چیست و هنچنین انواع استراتژی برندینگ را توضیح می‌دهیم.

برای آن که مراحل برندینگ خود را شروع کنید و یا به اهدافتان در کسب و کار دست یابید می‌توانید با کارشناسان مجرب ما در زمینه تبلیغات تلگرام، تبلیغات اینستاگرام و یا تبلیغات در تمامی پیام رسان های داخلی ارتباط داشته باشید.

 

استراتژی برندینگ چیست؟

استراتژی برند با هدف شناسی مخاطبان و همچنین مشتریان بالقوه است که عناصر مختلفی مانند؛ داستان سرایی، صدا، هویت برند و… در موفقیت برندینگ تاثیر گذار اند.

در زیر هرکدام را توضیح مختصری می‌دهیم تا به طور کامل با عناصر برندینگ و استراتژی آشنا شوید:

داستان برند، برای آشنایی با باورها و ارزش های برند برای ارتباط و شناخت عمیق تر برند برای مخاطبان استفاده می‌شود. 

هویت برند، تمام عوامل و نشانه هایی است که مخاطب، برند را با آنها شناسایی می‌کند. عواملی مانند لوگو، تایپوگرافی، رنگ می‌باشد.

 

انواع استراتژی برندینگ:

  • استراتژی برندسازی محصول:

نوعی استراتژی است که شرکت یک نوع محصول خود را بُلد (معروف تر) می‌کند تا همه آن کمپانی را با آن محصول بشناسند و هدف آن ها از این استراتژی دستیابی به بازارهدف است.

این نوع استراتژی را شرکت اپل با گوشی های آیفون خود انجام داده است و امروزه آیفون ۵۰ درصد از سهم فروش را برعهده گرفته است.

  • استراتژی برندسازی خدمات:

این استراتژی مخصوص شرکت هایی است که خدمات ارائه می‌‌دهند و هدف آنها نشان دادن برتری خدمات خود نسبت به سایر رقبا می‌باشد. شرکت هایی مانند شرکت بیمه، بانک ها، کمپانی های تولید ماشین از این استراتژی استفاده می‌کنند.

  • استراتژی برندسازی خرده فروشی:

مخصوص کسب و کارهای کوچکی که خرده فروشی دارند و آنها با ارائه محصولاتی برای درک بهتر مخاطب از کسب و کارشان می‌توانند با این استراتژی موفق شوند، محصولاتی مانند کلکسیون، نور، تابلو و …

  • استراتژی برندسازی جغرافیایی:

کسب و کارهایی که مخصوص یک ناحیه می‌باشد و هدف آنها جذب مخاطب منطقه خاصی است، مشاغلی مانند؛ هتل ها و مراکز گردشگری

استراتژی برندسازی جغرافیایی

  • استراتژی برندسازی فرهنگی:

برای آشنایی با فرهنگ ها و برقراری ارتباط عاطفی می‌توان از این استراتژی استفاده کرد.

  • استراتژی برندسازی مشترک:

استراتژی است که دو برند باهم برای برند سازی خود انجام می‌دهند و هدف آن در ابتدا محبوبیت هردو برند و سپس جذب مخاطبان جدید است.

به طور مثال شرکت اوبر با همکاری اسپاتیفای کمپین “موسیقی برای سواری شما” راه اندازی کردند. این طرح به گونه ای بود که تمامی افرادی که از اوبر استفاده می‌کرند در طول سفر خود می‌توانستند پلی لیست اسپاتیفای خود را پلی کنند.

اسپاتیافای با کمک از این طرح در طول یک سال توانست به حدود ۳۰ میلیون مخاطب جدید دست یابد!

  • استراتژی برندسازی شخصی:

این برندسازی مخصوص افراد است نه خود کسب و کار. با این کار فرد، معروف تر و مشهور تر خواهد شد. به طور مثال ایلان ماسک صاحب کمپانی تسلا است و شما با شنیدن نام ایلان ماسک تسلا برایتان یاد آوری می‌شود.

  • استراتژی برندسازی آنلاین:

مخصوص تمامی کسب و کارهایی است که فروش آنلاین دارند و آنها می‌توانند با آپلود مطالب در شبکه های اجتماعی، وبسایت ها و یا وبلاگ ها خودرا در بین مخاطبان مطرح کنند و مخاطبان جدیدی را جذب کنند. 

استراتژی برندسازی آنلاین

  • استراتژی برندسازی آفلاین:

مخصوص کسب و کارهایی است که فقط فروش حضوری و یا به صورت آفلاین دارند.

 

کدام یک از انواع استراتژی برندینگ مناسب کسب و کار شما است؟

بعد از مطالعه کامل انواع استراتژی، حتما برایتان سوال پیش آمده که کدام نوع مناسب با شما و کسب و کار شما است. نکته مهمی که برای انتخاب نوع استراتژی مهم است این است که هیچ استراتژی را نمی‌توان گفت برای تمامی کسب و کارهای یک صنعت مناسب است.

شما باید به موارد زیر برای انتخاب بهترین نوع استراتژی برندینگ توجه کنید:

اهداف برند:

هدف خود از برندینگ را در نظر بگیرید، به طور مثال؛ افزایش آگاهی مردم، مطرح کردن محصول خاص و…

هویت برند:

کدام استراتژی بیشتر و بهتر با هویت شرکت شما هماهنگ است؟  

صنعت کسب و کار:

درباره چشم انداز رقابتی خود تحقیق کنید.

مخاطب هدف شما:

مخاطب هدف شما کیست؟ تمایل دارید به چه افرادی دست یابید؟ برای رسیدن به آن افراد پرسونای مخاطب را بسازید.

کدام یک از انواع استراتژی برندینگ مناسب کسب و کار شما است

نتیجه:

با بررسی تمامی موارد می‌توانید بهترین نوع استراتژی را برای خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *