سفر مشتری یکی از مسائل مهم و پایه ای برای شروع تمامی کسب و کارهای کوچک و بزرگ است.
نقشه سفر به مسیری که یک مشتری بالقوه به یک مشتری وفادار تبدیل میشود میگویند.
مدت زمان این سفر برای هر نوع کسب و کاری میتواند متفاوت باشد.
اگر میخواهید استراتژی سفر مشتری خود را طراحی کنید حتما با کارشناسان ما در حوزه تبلیغات اینستاگرام در ارتباط باشید.
سفر مشتری چیست؟
منظور از سفر مشتری فرایندی است از ارتباط مشتری با کسب و کار و شروع این سفر با آشنایی برند همراه است و تا وفاداری مشتریان ادامه دارد.
حتما دیده اید که مخاطب تمام صفحات سایت شما را مشاهده می کند اما در آخر بدون هیچ خریدی وب سایت شما را میبندد.
حال اگر برای شما هم سوال است که چرا این اتفاق میافتد، حتما تا اخر این مقاله بخوانید.
سفر مشتری به صاحبان کسب و کار کمک میکند تا با توجه به نیاز های مخاطبانشان استراتژی خود را طراحی کنند.
شخصی سازی یکی از جذابیت های سفر مشتری محسوب میشود. طبق تحقیقات انجام شده ۸۴ درصد از مشتریان معتقد اند کسب و کارها صرفا به چشم پول به آنها نگاه میکنند، اما در شخصی سازی کسب و کارها به مشتریان به چشم یک انسان نگاه میکنند که باعث ایجاد حس خوب در مشتریان میشود.
سفرمشتری مخصوص چه نوع کسب و کارهایی میباشد؟
برای هرنوع کسب و کاری سفر مشتری لازم و ضروری است، تفاوتی ندارد کسب و کار شما از چه نوعی باشد.
تمامی بیزینس های B2B و B2C و حتی B2G به استراتژی های سفر مشتری نیاز دارند.
مراحل سفر مشتری:
مراحل سفر مشتری به ۵ مرحله آگاهی، آشنایی، توجه، خرید و وفاداری تقسیم میشود.
آگاهی:
با این مدل نیاز مخاطب بر طرف و کالای مدنظر مشتری پیدا میشود، تولید کننده تمامی محصولات مورد نیاز مخاطبان چندین برند میباشد که در نهایت مشتری وارد کانال های مختلف میشود.
آشنایی:
.نام برند شما در میان مخاطبان اسم آشنایی پیدا میکند
توجه:
در این مرحله مخاطب تصمیم می گیرد با توجه با مشخصات کالاها از جمله مبلغ و نوع کیفتیت کالا، برند مورد نیاز خود را انتخاب کند.
خرید:
در مرحله خرید، مخاطب تصمیم میگیرد تا خرید خود را انجام دهد.
وفاداری:
پس از فروش، هدف بعدی کسب و کار وفاداری مخاطبان است که این وظیفه برعهده خدمات مشتریان میباشد.
چگونه سفر مشتری را طراحی کنیم؟
به طور کلی برای ساخت نقشه سفر مشتری باید مراحل زیر را در انجام دهید.
- تعیین هدف
- تعیین مخاطب هدف(پرسونا)
- تحلیل و بررسی سفر مشتری
- اعمال تغییرات
تفاوت سفر خریدار و سفر مشتری چیست؟
سفر خریدار با سفر مشتری تفاوت دارد چراکه هیچ شخصی تا از مرحله سفر خریدار عبور نکند نمیتواند به مشتری تبدیل شود.
در سفر خریدار کسب و کار تلاش میکند تا به مخاطب نشان دهد که محصول او چه کمکی به مخاطب میکند.
زمانی که شما به هدف اول خود یعنی همان فروش رسیده اید نباید مخاطب را رها کنید و باید تلاش کنید به هدف دوم خود که همان وفاداری است برسید.
تفاوت دیگر نحوه پرورش فرد به خریدار و خریدار به مشتری میباشد، در سفر خریدار او را به آگاهی و تصمیم گیری هدایت میکند، اما در سفر خریدار علاوه بر آگاهی و تصمیم گیری به موارد دیگری نیز میپردازند مانند؛
تعامل پس از خرید از طریق ایمیل، sms و…
اعطای جوایز به مشتریان
ارائه نظرسنجی های مختلف به مخاطب
نتیجه:
اگر میخواهید کسب و کارتان پیشرفت کند و به درستی پیش رود، حتما سفر مشتری را برای خود طراحی کنید.