تکنیک های خلاقیت در تبلیغات

امروزه کافیست اندکی به محیط اطراف خود دقت کنیم، تبلیغات به طرق مختلف راه خود را برای ظاهر شدن بر سر راه شما پیدا می کنند، حال مهمترین نکته این است که کدام تبلیغ ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطبان دارد و در نهایت میل به خرید را افزایش می دهد، برای رسیدن به چنین جایگاهی لازم است تبلیغاتی اثربخش داشته باشیم، یکی از ملزومات تبلیغات اثربخش داشتن خلاقیت است. خلاقیت عامل ایجاد کننده تمایز و مزیتی در میان سیل انبوه تبلیغات است. تکنیک های خلاقانه در تبلیغات ابزاری هستند که برای جلب توجه، ایجاد درگیری ذهنی و تغییر دیدگاه ها و نگرش مردم به کار میروند تا در نهایت بتوانند پیام برند یا محصول خود را به مخاطب انتقال دهند. به طور کلی باید در نظر داشت که برای داشتن یک آگهی تبلیغاتی خلاقانه رعایت چند نکته ضروری است: کنار گذاشتن سنت رایج، دوری از چهارچوب های دست و پاگیر، داشتن شیطنت، سر زدن به هر جایی که کسی انتظارش را ندارد و تا حدی پیشبینی نشده است، اجتناب از رسانه هایی که مملو از تبلیغات هستند و برعکس، یافتن انواعی که تا به حال به کار گرفته نشده اند.

 

خلاقیت در تبلیغات ۵ بعد مختلف دارد که می توان در آن بخش ها تغییراتی اعمال کرد:

بسط و گسترش(Elaboration): تبلیغاتی که ممکن است شامل جزئیات پیشبینی نشده و یا ایده هایی باشد که احتمال پیچیده شدن یا بزرگ شدن را داشته باشد.
ارزش هنری(Artistic Value): تبلیغاتی که می تواند شامل جذابیت های هنری کلامی، بصری و شنیداری( کیفیت بالای تولید، دیالوگ های تاثیرگذار و یا موسیقی خاطره انگیز) باشد.
بکر بودن(Originality): تبلیغاتی که شامل المان های خاص یا هیجان انگیز باشد و یا با استفاده از راهکارهای بصری و نوشتاری به هنجارشکنی بپردازد.
انعطاف پذیری (Flexibility): تبلیغاتی که به سادگی بتواند میان محصولات مختلف و قشر متنوعی از مخاطبان هدف و ایده ها ارتباط برقرار کند.
ترکیب(Synthesis): تبلیغاتی که به وسیله آنها اشیا یا ایده ها با هم تلفیق و ترکیب شود.

خلاقیت یعنی داشتن ایده ناب همراه با ابتکار عمل، که هر فرد ممکن است به شکل منحصر بفردی آن را پدید آورد پس توضیح راهکارهای خلاقیت عملاً غیر ممکن است اما می توان به بررسی روند شکل گیری تبلیغات خلاقانه و راهکارهای موثر در این زمینه پرداخت.

اولین مرحله در آغاز تبلیغات خلاقانه طوفان مغزی است. روشی که برای خلق ایده های خلاقانه بسیار کاربرد دارد، در طوفان مغزی تعدادی از افراد متخصص و آگاه نسبت به موضوع گرد هم می آیند و با سرعت تمامی ایده های خوب یا بدی که به ذهنشان میرسد را بیان می کنند در این حالت ابتدا پیام اصلی محصول و سپس شعار تبلیغاتی در نظر گرفته می شود و تمامی ایده های مرتبط با آن بیان می شود؛ در مرحله بعد خود محصول را در نظر می گیرند و سپس نام و کارکرد محصول مورد نظر و در نهایت هر چیزی که در محیط به گونه ای با کالا یا خدمات در ارتباط باشد در نظر گرفته می شود و در لیستی جمع آوری شده تا در فرصتی مناسب به بررسی آنها بپردازند. در این روش افراد از ایده های یکدیگر استفاده می کنند، نظرات خود را تکمیل و ایده هایی نو و خلاقانه ارائه می دهند.استفاده از کاراکتر: طراحی یک یا چند کاراکتر تبلیغاتی. این کاراکتر تبلیغاتی می تواند یک بازیگر باشد که نقشی ثابت را در تبلیغات شما بازی می کند، یا یک شخصیت کارتونی و یا یک حیوان مثل گربه، دلفین و…. باشد. این کاراکتر باید از همه لحاظ متناسب با هویت و ماهیت برند شما، جذاب، متفاوت، با ویژگی های اخلاقی خاص و غیر قابل پیشبینی باشد.
جان بخشی: بدینوسیله می توان به محصول مورد نظر در تبلیغات جان بخشید و ویژگی های انسانی را به آن نسبت داد همچنین می توان به مفاهیم انتزاعی مثل گرسنگی، خشم و… شخصیت انسانی اختصاص داد و کلیه پیام تبلیغاتی را از قول این محصولات نقل کرد و از این طریق بر اثربخشی خلاقیت در تبلیغات افزود.
اغراق بیش از حد: این راهکار بسیار اثربخش و موفق بوده و آزادی عمل زیادی به شما می دهد تا به شکل های مختلف از آن استفاده کنید. ایده یا پیام اصلی برند را تعیین کرده و سپس مواردی همچون مزیت کالا یا خدمات مورد نظر، سایز، شکل ظاهری و… را بسیار فراتر از منطق و واقعیت نمایش دهید. به خاطر داشته باشید که اغراق در حد معمول، ماهیت تبلیغ است و افراط در اغراق می تواند خلاقیت به همراه داشته باشد.
نمادسازی از طریق تشبیه و استعاره: تکنیکی برای انتقال مفاهیم و ایده های پیچیده با دقت و سرعت بیشتر و به گونه ای که ماندگاری بیشتری داشته باشد. نمادسازی و تشبیه به معرفی برند، هویت برند، ویژگی بارز و مزیت کالا یا خدمات شما می پردازد و مهمترین نکته این است که پیش از شما کسی از آن استفاده نکرده باشد چرا که اینگونه تبلیغات حتی اگر میل به خرید را افزایش ندهند، ماندگاری بالایی درذهن مخاطبان دارد.
احساسات و هیجانات: استفاده از ابزاری که موجب برانگیختن احساسات و هیجانات باشد، مثل موسیقی، تصاویر با زیبایی بصری و ویدئو های موثر، در این زمینه تبلیغات دیجیتالی و شبکه های اجتماعی می توانند پررنگ ترین نقش را در انتقال احساسات داشته باشند. البته لازم به ذکر است که داشتن زیبایی بصری بهتر است با سادگی همراه باشد تا بتواند توجه را معطوف به پیام اصلی تبلیغ کند.
مشکل/راهکار: یافتن یا پدید آوردن یک مشکل و ارائه کالا و خدماتتان به عنوان راه حل این مشکل به مشتریان. ارائه دلایل منطقی و یا حتی احساسی به صورت هوشمندانه برای خرید محصول شما، در جهت حل مشکل مخاطبان می تواند راهکاری خلاقانه برای افزایش اثربخشی تبلیغات شما باشد.
حس شوخ طبعی: استفاده از حس شوخ طبعی در تبلیغات می تواند با خلاقیت زیادی همراه باشد، و ماندگاری زیادی در پی دارد. البته باید توجه داشت که ماهیت برند در تضاد با شوخ طبعی نباشد، به عنوان مثال برخی از برندها شخصیت کلاسیک و جدی دارند و استفاده از طنز در تبلیغات آنها، تاثیر منفی بر اذهان عمومی دارد.

خلاقیت از ارکان اصلی تضمین موفقیت است، اما داشتن خلاقیت در تبلیغات صرفاً با خواندن این موارد محقق نمی گردد. آژانس های تبلیغاتی در تمام دنیا به علت داشتن تخصص، تبحر و تجربه کافی در تبلیغات، معمولاً بهترین ارگان و مشاور برای اعمال خلاقیت در تبلیغات هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *