اثر هاله ای تمایل به برداشت های مثبت از یک شخص، شرکت، نام تجاری یا محصول در یک حوزه است که به طور مثبت بر عقیده یا احساسات فرد تأثیر می گذارد.
این اصطلاح توسط چه کسی گفته شد؟
این اصطلاح برای اولین بار توسط ادوارد تورندایک ابداع شد . یک مثال ساده از جلوه هاله زمانی است که شخصی متوجه می شود که فردی در یک عکس جذاب، آراسته، و لباس مناسبی پوشیده است، با استفاده از یک اکتشافی ذهنی فرض می کند که فرد در عکس فرد خوبی است.
این تأثیر فقط بر ادراک ما از افراد بر اساس جذابیت آنها تأثیر نمی گذارد. همچنین می تواند ویژگی های دیگری را نیز در بر گیرد. برای مثال، افرادی که اجتماعی یا مهربان هستند، ممکن است دوست داشتنی تر و باهوش تر دیده شوند. اثر هاله باعث می شود که ادراک یک کیفیت منجر به قضاوت مغرضانه در مورد کیفیت های دیگر شود.
تاریخچه اثر هاله:
اولین بار این اصطلاح را در مقاله ای در سال ۱۹۲۰ با عنوان “خطای ثابت در رتبه بندی های روانشناختی” ابداع شد.
در این آزمایش، ثورندایک از افسران فرمانده ارتش خواست تا ویژگیهای مختلف سربازان زیردست خود را ارزیابی کنند. این ویژگی ها شامل مواردی مانند رهبری، ظاهر فیزیکی، هوش، وفاداری و قابل اعتماد بودن بود.
هدف ثورندایک تعیین چگونگی رتبهبندیهای یک کیفیت با ارزیابی سایر ویژگیها میباشد.
چرا این اتفاق می افتد؟
اثر هاله به این دلیل رخ می دهد که ادراک اجتماعی انسان یک فرآیند سازنده است، وقتی از دیگران برداشت می کنیم، صرفاً بر اطلاعات عینی تکیه نمی کنیم. در عوض، ما به طور فعال تصویری را می سازیم که با آنچه قبلاً می دانیم مطابقت دارد
اثر هاله در هر دو جهت مثبت و منفی کار می کند:
- اگر یک جنبه از چیزی را دوست دارید، نسبت به همه چیز در مورد آن تمایل مثبت خواهید داشت.
- اگر یک جنبه از چیزی را دوست نداشته باشید، نسبت به همه چیز در مورد آن تمایل منفی خواهید داشت.

اثر هاله منفی گاهی اوقات « اثر شیطان » یا « اثر چنگال » نامیده میشود ، اما به نظر میرسد این استعاره بیش از حد استعاره را گرفته است. ما استفاده از اصطلاح “اثر هاله” را برای سوگیری های مثبت و منفی توصیه می کنیم.
- برچسب ها:
- روانشناسی